طراحی قطعات پلاستیکی (بخش دوم)
فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی (بخش دوم)
در ادامه مطالب مربوط به طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک٬ به شرح مرحله الزامات استفاده نهایی از فرآیند طراحی قطعات پلاستیکی پرداخته می شود.
تعریف الزامات استفاده نهایی (ادامه مطلب)
شرایط محیطی پیشبینیشده:
از آنجایی که خواص مواد پلاستیکی به شرایط محیطی بسیار حساس هستند، تعیین دما، رطوبت نسبی، محیطهای شیمیایی و قرار گرفتن در معرض تشعشع که با کاربرد نهایی مرتبط هستند، مهم است. شرایط محیطی مرتبط با مونتاژ و ذخیره سازی نیز باید در نظر گرفته شود (کوره های پخت رنگ، حلال های تمیز کننده، چسب ها و غیره).
دمای بالای عملیاتی نشاندهنده مشکلات خزش و تخریب اکسیداتیو احتمالی است، در حالی که دمای پایین نشاندهنده پتانسیل مشکلات ضربه است.
انواع مواد شیمیایی (حتی پاک کننده های خانگی و غیره) باید به وضوح مشخص شود، همراه با پتانسیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (به عنوان مثال، استفاده در فضای باز). مشکل دیگر پیش بینی سوء استفاده و مشخص کردن بدترین سناریو است.
شرایط محیطی در طراحی قالب های تزریق پلاستیک نقش مهمی را بازی می کند.
الزامات ابعادی:
ابعاد یک قطعه پلاستیکی در اکثر کاربردها مهم است، به ویژه زمانی که یک قطعه پلاستیکی به عنوان جزئی از یک مجموعه بزرگتر استفاده می شود. ابعاد بحرانی، پوشش های سطحی، مسطح بودن و موارد مشابه باید همراه با تلورانس های واقعی مشخص شوند. همیشه مهم است که به یاد داشته باشید که هزینه های ابزار و ساخت تا حد زیادی تحت تأثیر سختی الزامات تحمل ابعادی است.
مقررات/انطباق استاندارد:
انطباق استاندارد ها در طراحی قطعات پلاستیکی بسیار مهم می باشد. بسیاری از محصولات پلاستیکی در برنامه هایی استفاده می شوند که توسط یک یا چند آژانس نظارتی تحت پوشش قرار می گیرند. آژانس ها می توانند گروه های صنعتی/تجاری یا سازمان های دولتی باشند.
گام مهم در اینجا تعیین این است که کدام یک از این سازمان های استاندارد صلاحیت رسیدگی به محصول در حال توسعه را دارند. پس از ایجاد این امر، موضوع اخذ استانداردهای منتشر شده از این سازمان ها و رعایت الزامات آن است.
استانداردها از تحریم مواد (به عنوان مثال، درجه مواد غذایی، قابلیت اشتعال، و غیره) تا استانداردهای ابعادی (به عنوان مثال، اتصالات لوله کشی، ابعاد اتصال دهنده ها، و غیره) تا استاندارد عملکرد نهایی (مانند قابلیت های محافظ EMI، و غیره) را شامل می شود. در بسیاری از موارد، محصولات پیش تولید یا نمونه اولیه برای ارزیابی توسط آژانس استاندارد مورد نیاز است.
محدودیت های بازاریابی:
انواع الزامات بازاریابی یا طراحی صنعتی نیز وجود دارد که باید در مرحله اولیه توسعه مشخص شوند. مواردی مانند مقادیر تولید پیشبینیشده، عمر سرویس (فاصله تعویض)، و حداکثر هزینه محصول باید مشخص شوند.
با توجه به تمام این اطلاعات، تیم توسعه محصول باید بهترین طراحی/محصول ممکن را برای برنامه با کمترین هزینه ممکن (به عنوان مثال، کارآمدترین طراحی) توسعه دهد. سایر محدودیتهای مرتبط با بازار که به ملاحظات زیباییشناختی مربوط میشوند، مانند رنگ، اندازه یا شکل نیز باید به وضوح تا حد امکان به صورت کمی مشخص شوند. مدلها (نمونههای اولیه غیرعملکردی) میتوانند بهعنوان یک رسانه برای ارتباط در اینجا بسیار مفید باشند، زیرا تعیین کمیت متغیرهای زیبایی شناختی میتواند بسیار دشوار باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.