طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعات پلاستیکی

طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعات پلاستیکی

 

نکات مربوط به مرحله طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعات پلاستیکی در ادامه به صورت کامل بیان شده است. این نکات در طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک اهمیت بسیار زیادی دارد.

مرحله 2 – طرح مفهومی اولیه

هنگامی که الزامات استفاده نهایی برای محصول مشخص شد، تیم توسعه محصول با طراحان صنعتی برای توسعه طرح های مفهومی اولیه محصول همکاری خواهد کرد.

این طرح ها معمولاً به جای طراحی های CAD، رندرهای سه بعدی هستند. مناطقی از قطعه که مورد توجه خاص هستند برجسته شده و با جزئیات مشخص می شوند.

در این مرحله بهتر است مشخص شود که کدام عملکرد و ابعاد قطعه ثابت و کدام متغیر است. توابع ثابت آنهایی هستند که از نظر طراحی در آنها انعطاف پذیری وجود ندارد (مثلاً ابعاد مشخص شده توسط استانداردها و غیره)، در حالی که توابع متغیر آنهایی هستند که در مرحله اولیه طراحی مشخص نشده اند. به عنوان مثال، نازل های شلنگ باغچه نشان داده شده در شکل زیر را در نظر بگیرید.

 

 

طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعه پلاستیکی قالب تزریق پلاستیک قالبسازی ساخت وطراحی نرم افزارهای شبیه سازی فرآیند تزریق پلاستیک

مواد پلاستیکی معمولاً در کاربردهای جایگزینی مواد استفاده می شوند. قسمت پلاستیکی در وسط بسیار شبیه به قسمت فلزی سمت چپ است، در حالی که نازل شلنگ پلاستیکی در سمت راست با تأثیر کمی از محصول فلزی ساخته شده است.

 

وظیفه طراحی در این مورد، طراحی یک نازل شیلنگ تمام پلاستیکی است. اگر به 10 طراح مشخصات محصول معادل داده شود و به طور مستقل از آنها خواسته شود که نازل شیلنگ تمام پلاستیکی را طراحی کنند، این احتمال وجود دارد که 10 طرح مختلف ایجاد شود.

با این حال، جنبه های خاصی از هر طراحی معادل خواهد بود. به عنوان مثال، ابعاد داخلی در نواحی رزوه ورودی معادل خواهد بود، زیرا این ابعاد بر اساس استانداردها تنظیم می شوند و جایی برای تغییر یا خلاقیت وجود ندارد.

با این حال، جنبه‌های دیگر، مانند شکل کلی محصول یا روش استفاده شده برای دریچه‌سازی جریان آب، ممکن است از طرحی به طراحی دیگر متفاوت باشد. یکی از نازل های پلاستیکی نشان داده شده در شکل بالا از نظر ظاهری بسیار شبیه به نازل فلزی ریخته گری است.

به احتمال زیاد طراح قطعه پلاستیکی بسیار تحت تاثیر طراحی فلزی موجود بوده است. از سوی دیگر، نازل شیلنگ پلاستیکی دیگر در شکل بالا همان عملکرد اصلی را انجام می دهد، اما این کار را با استفاده از روش های مختلف انجام می دهد. این محصول ظاهری کاملا متفاوت دارد.

در واقع، در شرایطی مانند این برنامه جایگزینی فلز، بهتر است فقط با مشخصات محصول کار شود تا با قطعه فلزی موجود به تنهایی. هنگامی که یک طراح عملکرد قطعه فلزی را ببیند و ارزیابی کند، اجتناب از تمایل به کپی کردن ساده طرح موجود بسیار دشوار خواهد بود.

اگر طراح به طراحی موجود فکر می کند، خلاقیت و نوآوری که می تواند منجر به بهبود کیفیت قابل توجه و کاهش مولفه/هزینه شود، کمتر محتمل است. علاوه بر این، زمانی که محصولات رقابتی موجود قبل از فرآیند طراحی مفهومی مورد مطالعه قرار گیرند، بدیهی است که احتمال نقض طرح‌های ثبت شده بیشتر است.

نکات مربوط به طرح مفهومی اولیه در طراحی قطعات پلاستیکی به صورت کامل توضیح داده شد. در ادامه، مراحل بعدی مربوط به طراحی و ساخت قطعات پلاستیکی توضیح داده خواهد شد.  شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا آماده ارائه خدمات مشاوره و طراحی در زمینه ساخت و تولید قطعات پلاستیکی و قالب های تزریق پلاستیک می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *