آشنایی با پلاستیک ها

در سلسله مطالب زیر شما با مهندسی پلاستیک آشنا خواهید شد. شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، سازنده تخصصی قالب های تزریق پلاستیک به عنوان یک قالبسازی تخصصی و علمی، بر این باور است آشنایی مشتریان با مهندسی پلاستیک، بر رشد این صنعت موثر خواهد بود، بنابراین مطالب آشنایی با پلاستیک ها، در زیر تقدیم می گردد.

پلاستیک و تاریخچه آن به 110 سال پیش بر می گردد. در این مقاله به توضیحات مفصل در زمینه تاریخچه انواع پلاستیک خواهیم پرداخت. تصور جهان پیشرفته کنونی بدون وجود پلاستیک ها مشکل است. امروزه آنها جزئی از زندگی ما شده اند و در ساخت اشیای محتلف، از وسایل خانگی و مورد مصرف عمومی تا ابزار دقیق و پیچیده پزشکی و علمی، به کار می روند.

مهندسان و طراحان ، پلاستیک ها را به دلیل وجود ترکیبی از خواص متنوع، در مقایسه با سایر مواررد مورد توجه قرار می دهند این خواص عبارت است از: سبکی (وزن)، سختی و انعطاف پذیری، مقاوکت در مقابل خوردگی، رنگ پذیری، شفافیت سهولت شکل پذیری و غیره، البته محدودیت هایی نیز در کاربرد پلاستیکها وجود دارد که یک طراح خوب و ماهر می تواند آنا را به حداقل برساند.

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، قالبسازی تخصصی قطعات پلاستیکی شما را به خواندن ادامه متن دعوت می کند.

معنی واژه پلاستیک (آشنایی با پلاستیک ها)

واژه پلاستیک به گروهی از مواد شبیه نایلون، پلی اتیلن، تفلون(پلی تترافلورواتلین) اشاره دارد، همانطور که واژه فلزات، آلومینیوم، روی و فولاد را به اطر می آورد. توجه به این نکته مهم است همچنانکه روی، خواص کاملا متفاوتی با فولاد در گروه فلزات نشان می دهد، نایلون نیز خواصی کاملا متفاوت با تفلون در گروه پلاستیک ها دارد. شما در حال خواندن مطلب آشنایی با پلاستیک ها هستید.

 

برخی از طراحان ممکن است بسادگی برای ساخت یک قطعه خاص، فلز را پیشنهاد دهند که چنین برخوردی با پلاستیک ها به هیچ وجه منطقی نیست، بلکه باید پخته تر و عمیق تر به آن نگریست. همچانکه فولاد دارای درجه بندی و انواع گوناگون است، به همین ترتیب پلی پروپلین نیز به عنوان نوعی پلاستیک دارای درجه بندی و انواع متفاوتی است. در هر دو حالت طراح موفق کسی است که بهترین نوع ماده را با توجه به توانایی شکل پذیری، چقرمکی، مقاومت شیمیایی و غیره انتخاب کند و به کار گیرد. شما در حال خواندن مطلب آشنایی با پلاستیک ها هستید.

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، قالبسازی تخصصی قطعات پلاستیکی شما را به خواندن ادامه متن دعوت می کند.

تصور رایج درباره پلاستیک ها

معمولا تصور می شود پلاستیک ها مواد نوظهوری هستند ولی در واقع به عنوان عضو و جزیی از خانواده ای بزرگتر موسوم به پلیمرها، عنصری اساسی و پایه در زندگی حیوانی و نباتی محسوب می شوند ساختمان پلیمرها با مولکول های بسیار دراز زنجیرگونه با ساختمان فلزات کاملا متفاوت است مواد طبیعی مانند ابریشم، لاک، قیر طبیعی، کشسان ها و سلولز دارای چنین ساختمان مولکولی هستند.

البته تا قرن نوزدهم میلادی که کوشش هایی برای تهیه مواد پلیمری مصنوعی آغاز و منجر به ساخت سلولز شد کار مهمی انجام نشده بود. این ماده پلیمری جدید به نام مخترعش، الکساندر پارکس، پارکساین نامیده شد این پلیمر به دلیل توانایی جایگزینی با مواد طبیعی نادر و کمیابی، مثل عاج فیل، در ساخت گلوله های بازی بیلیارد از اهمیت بسیاری برخوردار شد.

مواد پلیمری مصنوعی و تاریخچه آن

در اوایل قرن بیستم میلادی توجه زیادی به مواد پلیمری مصنوعی جدید معطوف شد در سال 1909 میلادی فنل فرم آلدیید موسوم به باکلیت ساخته شد؛ در اثنای جنگ دوم جهانی، موادی مثل نایلون ، پلی اتیلن و اکریلیک موسوم به پرسپکس به دنیا عرضه شد متاسفانه کاربرد اولیه پلاستیک ها به عنوان ماده ای ارزان و جایگزین شونده در هر کار، اعتبار آنها را خدشه دار کرده است. کسب مجدد این اعتبار به زمان نیازمند است. خواص ویژه ای که پلاستیک ها  از خود نشان می دهند بتدریج آنها را به عنوان مواد بسیار مهمی در جایگاه واقعی کاربردی خویش قرار خواهد داد مصرف روز افزون پلاستیک های موجود، ویژگیها و خواص آنها را به طراحان و مهندسان، برای دستیابی به بهترین نتایج عملی، نشان می دهد.

شما در حال خواندن مطلب آشنایی با پلاستیک ها هستید. شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، قالبسازی تخصصی قطعات پلاستیکی شما را به خواندن ادامه متن دعوت می کند.

تاریخچه پلاستیک (آشنایی با پلاستیک ها)

در قرن نوزدهم شیمیدانهای آلی ضمن انجام واکنشهای مختلف بوجود آمدن محصولاتی را گزارش می کردند که امروزه آنرا جزء ترکیبات پلیمری به حساب می آورند. مسا له این بود که این شیمیدانها نمی دانستند چگونه این محصولات را به مواد مفید تبدیل کنند. جان وایسا با هایات در سال 1869 توانستند اولین پلاستیک تجارتی با نام سلولز نیترات را به بازار عرضه کنند. ولی این پلاستیک فوق العاده قابل اشتعال بود و کار کردن با آن خطرناک٬ بنابراین در سال 1908 ج.و.مایلز سلولزاستات را تولید کرد که جایگزین کم خطری برای سلولز نیترات محسوب می شد. شما در حال خواندن مطلب آشنایی با پلاستیک ها هستید.

سال 1910

لئو بیکلند در سال 1910 پلاستیک گرما سخت را در مقیاس صنعتی تولید نمود و نام تجاری باکلیت را برآن نهاد. این پلاستیک بسیار سخت و قوی بود و توانست کاربردهای مفید زیادی پیدا کند. اما مساله مهم تیرگی رنگش بود. لذا در سال 1928 اچ.جان و اف.پولاک یک رزین گرما سخت دیگر بنام رزین اوره فرمالدئید تولید کردند که رنگ روشنتری داشت و میتوانست در زمینه های تاریک جلوه خوبی داشته باشد.

سال 1930

در سال 1930 انواع پلاستیکهای تجارتی جدید به بازار عرضه شدند. یک رزین گرماسخت دیگر بنام رزین ملامین٬ فرمالدئید کشف شد. در پی جایگزین مناسب برای ابریشم کاروترز نایلون را اختراع کرد.

توسعه PVC و PE در دهه 1930 کمک بزرگی به متفقین در جنگ جهانی دوم نمود. در طول جنگ تحقیقات در زمینه مواد پلیمری شتاب گرفت و در نتیجه پلی استر غیر اشباع٬ پلی استایرن٬ پلی تترافلوراتیلن و اپوکسی شناخته شدند.

سال 1954

پس از جنگ دوم٬ در سال 1954 کاتالیزورهای فضا ویژه شناخته شدند که به کمک آنها پلی اتیلن با دانسیته بالا و پلی پروپیلن د ر مقیاس صنعتی به بازار عرضه شدند.

سال 1960

دهه 1960 نه تنها دهه رشد سریع پلاستیکهای گرمانرم کالاهایی مثل PVC٬ PE٬PP و PS بود بلکه دهه ظهور پلاستیکهای سوپر مثل پلی کربنات٬ پلی استال٬ فنوکسی ها٬ و پلی فنیلن اکسید بود. این پلاستیکهای مخصوص را معمولاً پلاستیکهای مهندسی می نامند. که به عنوان جایگزین آلیاژهای فلزی در مقیاس صنعتی پذیرفته شده اند. شما در حال خواندن مطلب آشنایی با پلاستیک ها هستید.

پلیمر چیست؟

این مولکول های مصنوعی بلند از اتصال و به هم پیوستن هزاران واحد کوچک مولکولی موسوم به منومر تشکیل شده اند. روش اتصال مولکول ها به یکدیگر را پلیمره شدن می نامند و تعداد این واحدهای کوچک مولکولی در زنجیر دراز به درجه پلیمره شدن موسوم است نامگذاری بسیاری از پلیمرها تنها با افزودن پسوند پلی به نام منو مر مربوط به دست میآید به عنوان مثال پلیمرهای پلی پروپلین و پلی استایرن به ترتیب از منو مرهای پروپلین و استایرن به دست آمده .

واقعیت این است که متاسفانه بسیاری از دانشجویان و در واقع مهندسان طراح با اکراه به پلاستیک ها نزدیک می شوند؛ زیرا پلاستیک ها را موادی پیچیده با ساختمان شیمیایی عجیب و غریب تصور می کنند. در حالی که ساختن وسایل و قطعات مناسب از پلاستیک ها، بدون دانشی عمیق از از ساختمان آنها نیز میسر است. البته طراحی هایی قابل قبول و مطلوبند که با توجه به ویژگی ها و خواص پلاستیک ها در ارتباط تنگاتنگ با شرایط کاربرد قطعه، صورت گرفته باشد.

آگاهی از ساختمان  مولکولی پلاستیک ها به ما کمک می کند تا رفتار و واکنش های وابسته به زمان آنها را در اثر اعمال نیرو درک کنیم؛ مثلا اینکه چرا اکریلیک شفاف و سخت و پلی اتلین کدر، مات و انعطاف پذیر است تسلط بر شیمی پلیمرها برای بکارگیری پلاستیک ها ضروری نیست. شما در حال خواندن مطلب آشنایی با پلاستیک ها هستید. شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، قالبسازی تخصصی قطعات پلاستیکی شما را به خواندن ادامه متن دعوت می کند.

 

تفاوت پلیمر و پلاستیک (آشنایی با پلاستیک ها)

واژه های پلیمرها و پلاستیک ها معمولا هنگام کاربرد مترادف فرض می شود، اما در واقع با یکدیگر تفاوت دارند پلیمر ماده خاصی است که از واکنش پلیمره شدن حاصل می شود این واژه معمولا به عنوان نام خانوادگی کلی موادی به کار می رود که دارای مولکولهای دراز زنجیرگونه است و حتی کشسان ها را نیز شامل می شود پلیمر بندرت به صورت خالص مصرف و با افزودن مواد دیگری به آن، اصطلاحا پلاستیک نامیده می شوند. شما در حال خواندن مطلب آشنایی با پلاستیک ها هستید.

(رفرنس)

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

آشنایی با پلاستیک ها

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، سازنده تخصصی قالب های تزریق پلاستیک و یک قالبسازی تخصصی و علمی مطلب آشنایی با پلاستیک ها را منتشر کرده است.

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، سازنده تخصصی قالب های تزریق پلاستیک و یک قالبسازی تخصصی و علمی مطلب آشنایی با پلاستیک ها را منتشر کرده است.

خدمات شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا عبارتند از:

  • طراحی قطعات و قالب های صنعتی
  • ساخت علمی و تخصصی قالب های تزریق پلاستیک (قالب های موقت و قالب های دائم کار)
  • تولید قطعات پلاستیکی سفارشی
  • تولید قطعات پلاستیکی بدون قالب
  • نمونه سازی و پرینت سه بعدی
  • تولید باکس، بدنه و پنل تجهیزات الکترونیکی و پزشکی
  • خدمات تزریق پلاستیک تخصصی در تیراژ محدود و نامحدود
  • مشاوره در راه اندازی خطوط تولید قطعات پلاستیکی

حوزه های فعالیت شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا: 

  • پزشکی
  • خودرویی
  • لوازم خانگی
  • لوازم تزئینی
  • اسباب بازی و سرگرمی
  • و کلیه قطعات پلاستیکی

 

شما در حال خواندن مطلب آشنایی با پلاستیک ها هستید.

مزایای رقابتی شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا:

  • بهره گیری از تجربه کنار تخصص آکادمیک در راستای ارائه خدمات قالبسازی علمی به مشتریان
  • استفاده از تیم مدیریت پروژه حرفه ای در کنار نرم افزار مدیریت پروژه میزیتو
  • ارائه گان چارت زمانی و گزارش مستمر از پیشرفت کار به مشتریان
  • تنها سازنده قالب های موقت تزریق پلاستیک در غرب آسیا
  • ساخت علمی و تخصصی قالب های تزریق پلاستیک
  • طراحی علمی، مهندسی و بهینه قالب های تزریق پلاستیک
  • استفاده از نرم افزار MOLDFLOW در تحلیل و بهینه سازی قالب های تزریق پلاستیک
  • طراحی، قالبسازی و تزریق پلاستیک تماما در شرکت و تحویل قطعه نهایی به مشتری
  • تضمین کیفیت قالب های ساخته شده
  • کاهش هزینه های قالب سازی با استفاده از تکنولوژی قالب های موقت مناسب برای تیراژهای محدود
  • کنترل کیفی تمامی سفارشات در حین تولید
  • چاپ بیش از ده مقاله ISI در مجلات معتبر دنیا
  • یک اختراع بین المللی و پنج اختراع داخلی
  • ارتباط مستمر با محیط های علمی و دانشگاهی
  • مشاوره در جهت بهینه سازی و کاهش هزینه های تولید
  • تجربه موفق ساخت بیش از 400 دست قالب تزریق پلاستیک
  • همکاری مشترک با شرکت های معتبر قالبسازی MEKSI (در ترکیه) و CSD (در چین)

 

نحوه استعلام قیمت از شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا:

  • برای استعلام قیمت قالبسازی و تولید قطعات حتما باید نمونه مشابه قطعه مورد نظر برای شرکت ارسال تا کارشناسان بررسی و اعلام قیمت نمایند.
  • چنانچه مشتری نمونه مشابه از قطعه مورد نظر نداشت، حتما باید در جلسه ای حضوری با کارشناسان مجموعه در خواست مشتری بررسی و اعلام قیمت صورت پذیرد.
  • در تمامی موارد بررسی و استعلام قیمت، مشاوره رایگان در جهت کاهش قیمت در تولید و قالبسازی صورت خواهد پذیرفت.

 

شرکت نوآوران علوم مهندسی پویا، سازنده تخصصی قالب های تزریق پلاستیک و یک قالبسازی تخصصی و علمی مطلب آشنایی با پلاستیک ها را منتشر کرده است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *